neděle 6. listopadu 2011

Díl II. - Recenze výstavy Timeless

Sobota. Budík zvoní podle plánu v 8:00, přičemž ho já (podle plánu?) posouvám na devátou. Následuje ranní mytí hlavy, vaření čaje (protože bez něj ten několik dní starý chleba vážně nejde polknout) a hledání vhodného outfitu (volba padla na zelené kalhoty, černou košili a safari blazer). Co mě přinutilo hrát si na ranní ptáče v den, kdy nikdo svéprávný (/svobodný) před jedenáctou z postele nevyleze ani omylem? Byl za tím můj záměr navštívit výstavu Blanky Matragi „Timeless“, která je od 7. října k vidění v Kulečníkových a karetních hernách Obecního domu, a to hned ráno, abych se vyhnul ostatním zvědavcům, kteří jsou svéprávní, a proto, předpokládám, zaplní prostory odpoledne. A já mám rád na práci klid…

Nejdříve několik praktických informací. Vstupenky se prodávají v pokladnách Obecního domu, které najdete, když se ve vstupní hale vydáte vlevo. Se vstupenkou vás pak pustí nahoru po schodech do prvního patra, kde je výstava instalována. Ještě předtím si ale můžete za symbolických 5 Kč odložit kabát v šatně (což jsem velmi uvítal!) a popřípadě si i odskočit, ačkoli toalety jsou i v prostoru výstavy.

Dobrá, mám vstupenku, svršky jsou v úschově paní šatnářky a já se podle šipek vydávám směrem k výstavním prostorám. Vchod do sálů je z obou stran střežen velkými bannery s fotografiemi modelek v šatech z kolekce pro rok 2012 a také panem hlídačem, který vás po předložení vstupenky pustí vstříc dobrodružství „tisíce a jedné noci“ (ve skutečnosti vám bude stačit hodina :-).

V malé místnůstce sloužící jako vstupní prostor se vpravo nalézá stručná Blančina biografie, vlevo je pak plastika s názvem „Sponsa“. A tím se dostáváme k první zajímavosti. Výstavu totiž netvoří jen šaty, skici a výšivky, jak by se zřejmě očekávalo vzhledem k tomu, že je Blanka známá především jako návrhářka. Tato žena je ale též schopná designérka, a tak na místě můžete obdivovat její plastiky, skleněné reliéfy a jiné výrobky ze skla, jako například osvětlení z mléčného skla ve tvaru ptáků. Její plastiky, stejně jako část kolekce haute couture, mi evokují motiv plamenu či pochodně, přičemž je tato pochodeň vymodelována do zjednodušené podoby ženského trupu. Velmi příhodné!

Při vstupu do recepce vás upoutá hned několik věcí. Jednak jsou to černo-bílé šaty (1) a zmíněné osvětlení ve tvaru ptáků, zejména však hudba s etnickými prvky Blízkého východu a projekce, které dva projektory promítají proti sobě na strop chodby s historickým přehledem Blančiny tvorby. Právě projekce „proti sobě“ dává vzniknout zajímavému efektu, kdy se promítaná videa prolínají, což je nejefektnější v okamžiku, kdy je promítána sekvence s modelkami. Avšak ani záběry vlnících se výšivek nejsou nezajímavé, naopak vyvolávají svou dynamikou nadpozemský pocit, který je umocňován kontrastem starých secesních prostor a užité moderní techniky.

I když průvodce radí, abyste se vydali doprava za modely pro rok 2012, já doporučuji jít právě za projekcemi. Neříkám to jen proto, že jsem si průvodce vzal až na konci prohlídky, a proto považoval tento směr za autorem expozice určený, ale hlavně proto, že je daleko zajímavější vidět chronologický vývoj Blančiny tvorby a historickou exkurzi zakončit u modelů, které v říjnu prezentovala na módní přehlídce ve Smetanově síni.

Když svůj pohled konečně odpoutáte od stropu, podlomí se vám opět kolena, tentokrát nad vzorky výšivek (přesněji řečeno embroiderů), které jsou součástí výstavy. Pokud někdo nemůže pochopit, jak mohou stát šaty statisíce korun, zde nalezne vysvětlení. Stovky flitrů, čípků, kamínků a jiných cingrlátek jsou našité nejen na povrchu látky, ale tvoří i komplikované trojrozměrné útvary, které vznikaly stovky hodin pod rukama vyšívaček. Nejzajímavější částí výšivek jsou čípky, protože jsou aplikovány tak, že jakmile se vy nebo šaty dáte do pohybu, vznikne světelný efekt, jako by i samy čípky uháněly po látce. Doporučuju vystát důlek u výšivky, kde jsou čípky použity vtipně jako žilnatina listů. Nic podobného totiž neuvidíte ani v pověstném showroomu H&M! Výšivky vám tedy odpoví na otázku, co na těch šatech stojí ty stovky tisíc, nicméně ve vás vyvolají další: „Jsou to vůbec ještě šaty, nebo už se jedná o šperk?“ Na tohle už si ale budete muset odpovědět sami. Vedle skvostných výšivek zde naleznete i fotografie Blanky, jak pózuje v již hotových modelech. V době jejich vzniku zuřila v Libanonu válka a žádné západní modelky v Bejrútu nezůstaly. Proto Blanka začala pózovat sama před objektivem manžela Makrama, čímž vznikly tyto jedinečné snímky řadící se k vrcholům jejího portfolia.

Na konci chodby je pak vitrína se šaty z kolekce 2007. Tyto šaty jsou tím, co si nejspíše představí každý, kdo uslyší jméno „Matragi“. Lavírované akvarely mnoha barev, bohaté výšivky a dlouhé vlečky. Skvělá demonstrace rozdílu vkusu západního a arabského světa. Zatímco já jsem šaty jen letmo zhlédnul, šejcha z Perského zálivu by klidně podplatila všechny od hlídačů po správce výstavy, jen aby je získala pro sebe. Jak se říká: jiný kraj, jiný mrav, a tak mi dovolte otočit se čelem vzad a zůstat zírat na úžasné šperky, které vytvořila Blanka pro společnost D.I.C. V málem laserovým paprskem hlídaných vitrínách jsou z jedné strany futuristické náramky trojúhelníkovitého tvaru, které vynikají svým minimalistickým designem a decentním zdobením diamanty, z druhé strany jsou mini verze dalších kolekcí pro D.I.C., a to kolekce Klávesy a Octopus.

Od malého k většímu. Tím myslím od drobného prstenu k monstrózním svatebním šatům, které stojí uprostřed místnosti. Ty jsou pošité kvítky a jak poznamenala jedna malá návštěvnice: „Tyhle jsou fakt jak pro opravdovou princeznu,“ s povzdechnutím, že by je také chtěla, jen kdyby jí nebyly tak velké. Složení návštěvnictva bylo téměř ryze ženské, přičemž jsem vysledoval dva typy uskupení. Dvojice matka+dcera, kdy dceři bylo odhadem do třinácti let. Malé holčičky totiž mají princezny rády. Svou pubertální sestru bych spíše nalákal na výstavu conversek než na nějaké večerní róby, a proto se zde asi starší náctileté dívky nevyskytovaly. Dalším typem byly dvojice kamarádka+kamarádka, kdy si holky udělaly výlet do světa snů jménem Matragi. Každá za dobu návštěvy minimálně jednou řekla, „že by je (šaty) na sobě chtěla aspoň jednou mít“.

Ale zpět ke svatebním šatům. Mé oblíbené se krčí úplně v rohu místnosti. Jsou to ty, nad kterými jsem se rozplýval už bezprostředně po přehlídce (2). Nicméně skutečně platí to, co jsem tehdy řekl: na molu všechny modely vypadají daleko lépe, jelikož za pohybu vytváří úžasné světelné odlesky, které omámí každého bez rozdílu.

V průchodu k dílům vysoké krejčoviny z roku 2007 se nachází instalace šatů inspirovaných tvorbou Františka Kupky (2007). Na nich už vidíme postupný přechod návrhářky k minimalismu. Nesmrtelná kombinace černé a bílé je prostě nositelná kdykoli a kdekoli. A tím kdykoli nemyslím jen čas matiné či soiré, ale zejména jakoukoli budoucí dekádu. Kromě toho zde naleznete stolek s kompletem ve složení šátek, kravata a náramek, který Blanka vloni vytvořila pro Pojišťovnu České spořitelny.

I v další místnosti jsou modely inspirované Kupkovou tvorbou, přičemž šaty vytvořené po vzoru antické tuniky v barvě trikolóry (4) a další s propracovaným embroiderem (3) jsou dle mého o třídu výš než zbytek sousedících modelů, které jsou variacemi na Blančina známého „motýla“.

Nohy po tom chození začnou bolet už i otrlé jedince, a proto každý jistě ocení polstrované lavice v poslední místnosti se šesti skleněnými skříněmi, v nichž jsou uloženy modely nejnovější. Aktuální tvorbu Blanky Matragi považuju za její dosavadní tvůrčí vrchol. Dokázala totiž do kolekce začlenit šaty minimalistické, které kdybych vám předložil bez popisku a nechal vás hádat, kdo je navrhl, byste nejspíše přiřadili ke jménu Karla Lagerfelda. Šaty jsou vyvedeny obvykle v jedné barvě a jejích nejbližších odstínech (5), díky čemuž působí ucelenějším a luxusnějším dojmem. Co však zůstalo, je dokonalá Blančina výšivka (6, 8), kterou bych se nebál označit za její trademark. Zajímavé tvary modelů vznikají nejen samotným střihem, ale i skládáním a řasením látek, což je projev konstruktivismu, který je součástí zejména té části kolekce inspirované architekturou (7).

Po hodině jsem byl u konce, resp. na začátku, jelikož jsem skončil opět u recepce. Tam jsem si koupil katalog k minulé výstavě a knížku Blanka Matragi, kterou u příležitosti výstavy Blanka podruhé vydala, tentokrát však vlastním nákladem, přičemž je k dostání pouze na výstavě a v jejím butiku, a šel domů, ačkoli bych v těch kouzelných prostorách nejraději zůstal navždy (miluju secesi!).

Shrnutí: výstava má úžasnou atmosféru, a to díky promyšlenému osvětlení, hudbě, projekcím a modernímu designu prezentace, která je v kontrastu s původními prostory. K vidění je spousta skic, výšivek a též nemalý počet šatů. Blance však nemohu odpustit, že jich zde z poslední kolekce nepředvádí víc. Chybí mi zejména ty inspirované newyorkskou Chrysler Building a rozetou, ve kterých autorka pózovala mimo jiné pro obal své nové knihy. Pokud ale Blanka dodrží slovo, že bude výstava v průběhu roku obměňována, možná se jich dočkám později. Za mínus považuju jisté technické problémy, které poněkud kazí dojem z celé prezentace. Nicméně věřím, že ty budou v nejbližších dnech odstraněny vzhledem k tomu, že se Blanka za několik dní vrací opět na chvíli do Prahy. Za nedostatek též považuju absenci doprovodných textů. Já, jakožto člověk nanejvýš zasvěcený, jsem je téměř nepotřeboval, ale ostatní by je, myslím, uvítali. Popisek „Kolekce Haute Couture 2007“ skutečně považuju za nedostatečný. Nepochybně zajímavým by byl popis vzniku nových šatů.

Z výše uvedených důvodů má u mě Blanka zatím tři a půl pomyslné hvězdičky z pěti, přičemž po vyladění zmíněných nedostatků bych mohl dát s klidným svědomím celé čtyři. Tu pátou by dostala jedině tehdy, kdyby výstava dostala možnost expandovat i do dalších prostor, což je ale zatím nejspíše nereálné.

Pokud stále váháte, zda „to stojí za to“, snad vás přesvědčí jeden ze vzkazů v návštěvní knize: „To snad nedělala lidská ruka! Je to spíš zázrak!“ Osobně lituju, že Blanka nemůže inkognito bloudit po výstavních prostorách a poslouchat reakce návštěvníků. Dívky a ženy nalézající zde své zhmotněné sny totiž nešetří bezprostředními projevy nadšení a okouzlení nad Blančinou tvorbou. A mnohdy nezůstává jen u slov. Otisky prstů na sklech jsou jednoznačným svědkem toho, že by si mnohé z nich chtěly i na šaty sáhnout. Jenže sklo je v tomto případě onou metaforickou hranicí, za kterou obyčejný smrtelník do světa vysoké krejčoviny nemůže proniknout.


Výstava Timeless je otevřena denně od 10:00 do 19:00, a to až do 7. října 2012. Ceny vstupenek: dospělý 250 Kč, snížené 150 Kč. Pro speciální nabídky vstupného navštivte stránky Obecního domu.

17. listopadu v 18:00 proběhne komentovaná prohlídka výstavy pod vedením samotné Blanky Matragi, na jejímž závěru proběhne i autogramiáda. Cena vstupenky je 500 Kč, přičemž kapacita prohlídky je omezena!

V recepci se též nachází obchod, ve kterém si můžete koupit katalog probíhající výstavy či té z roku 2007 (každý za 400 Kč), DVD se záznamem módní přehlídky z roku 2007 (220 Kč), knihy Blanka Matragi a Jedu dál (každá za 399 Kč), originální skici šatů (980 Kč), porcelán z kolekce pro Thun a skleněné výrobky (6 5008 500 Kč).


† 1,2 a 58 modely z přehlídky Obecní dům 2011 (haute couture) / foto: Petr Topič / zdroj: idnes.cz
† 3, 4 modely z přehlídky Obecní dům 2006 / zdroj: kostatko1.webnode.cz

17 komentářů:

  1. Pěkná recenze pokažená gramatickými omyly - škoda.

    OdpovědětVymazat
  2. @Anonymní (17:27): Provedl jsem ještě jednu korekturu a odstranil dílčí nedostatky, nicméně vám budu velmi vděčný za případnou konkretizaci těch, které se mi nepodařilo odhalit. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Super recenze!!!

    Jeste bych doplnil fotku tveho outfitu jako inspiraci pro nas bez modniho vkusu a bude to za 5 hvezd :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Dovolím si komentář netýkající se módy- z tvých komentářů vyplývá, že žiješ v podstatě o (starém) chlebu a vodě, ano a čaji...Tak jenom abys nám tady v té Praze nezemřel hlady! :-) Inu, krušný a hladový je život někoho, kdo musí chodit stále skvěle oblečen a prachy na jídlo nezbývají :-)
    (Els)

    OdpovědětVymazat
  5. @Els: přesně tak. Momentálně jsem ve stádiu buď a nebo. Nemůžu mít vše najednou... :)

    OdpovědětVymazat
  6. na to jak mám k tvorbě B. Matragi ambivalentní vztah, tvoje receze "žeru i s chlupama"
    prostě nevím co k nim dodat:)
    Měj se! veronika

    OdpovědětVymazat
  7. Tak já jsem asi ještě z toho princeznovského snění nevyrostla :-/ mně se prostě ti její "motýli" líbí. A víc než klávesami inspitované šaty. (Jsou taky hezké, ale "motýl" vždycky vyrazí dech tou pracností. ... ... možná v tom bude jen ta touha "motýla" obléknout.. :-D ) Coby

    OdpovědětVymazat
  8. @Veronika: to mě těší :D
    @Coby: na tom ale není vůbec nic špatného!!! .-)

    OdpovědětVymazat
  9. Jak vysoka je ta krejcovina? Jako topol? Clanek je dlouhy a trochu neprakticky. Co radeji najit kabat na zimu. Nebo rukavice? Prizemni, ale prakticke. Takove cechackovske. Blanka se stava Vasi idea fixa. M. P.S. Ano rozhodli jsme se pro to nejnarocnejsi v zivote. Odpusteni. To pokani a majestatni plural - jsme dojati.

    OdpovědětVymazat
  10. @M.: Vašeho odpuštění si velmi cením, bez Vás to tu totiž není ono... Pojem "vysoká krejčovina" se běžně používá jakožto nejlepší ze všech špatných překladů pojmu haute couture(mně toto sousloví pomohlo vyhnout se neustálému opakování "HC"). Všechny mé články jsou dlouhé, protože krátce psát neumím - proto píšu mimochodem e-maily namísto SMS. Nepovažuju to vyloženě za přednost, protože krátce a trefně vystihnout problém je taktéž velké umění (aby nedošlo k disinterpretaci). Na praktické články se chystám, jelikož jsou čtenáři žádány. Nicméně jsem musel nejdříve splnit závazek, že napíšu triptych. Tak se stalo (poslední část už je předběžně naplánována na příští týden) a já se tedy v nejbližší době budu moct pustit do zpracovávání jiných námětů.

    OdpovědětVymazat
  11. Hmm, sice jsem neměla v plánu tam jít, ale tak krásně jsi to popsal, že se tam vydám, jakmile budu mít chvíli :)

    OdpovědětVymazat
  12. @Katie: tak to jsem rád :) Budu ti rozhodně vděčný, když mi tu pak napíšeš pár řádků o svých pocitech z výstavy (:

    OdpovědětVymazat
  13. Ta reportáž tu výstavu popisuje jako něco, co se musí vidět. Až budu někdy v Praze (což bude asi za dlouuuuho), tak se tam asi i podívam.

    Měl bych jednu otázku - udělala vůbec nějaké pánské kolekce? Nebo aspoň něco maličko? Protože podle toho co sem zatim přečet mi přijde, že ne.

    OdpovědětVymazat
  14. Len jedna poznamka - je samozrejme bez pochyby, ze Blankina tvorba je technicky a umelecky tak narocna, ze do kategorie 'haute-couture' spada. Lenze tato kategoria je aj pravne a inak blizsie specifikovana, a tvorcovia, ktori chcu pouzivat tento nazov musia patrit do asociacie haute couture - la Chambre syndicale de la haute couture ak sa nepletiem. Preto prichadza moja otazka: je Blanka clenkou tejto asociacie alebo jej pridruzenym clenom? Diky za odpoved

    OdpovědětVymazat
  15. @Ondra: jedinou tvorbou pro muže byly uniformy pro policejní sbor v Emirátech. Bohužel nemám po ruce přesná slova Blanky (ač jsem si je zaznačil), nicméně říká, že pánská móda podle ní musí mít prvek mužnosti. Tím se ale velmi výrazně zužuje možnost invence a kreativity, a proto oblast pánské módy nechává jiným. Nenavrhuje dokonce ani pro svého manžela Makrama.

    OdpovědětVymazat
  16. @Anonymní (0:01): tato otázka je mi kladena neustále dokola, a proto se k ní pokusím získat vyjádření samotné Blanky. Faktem nicméně je, že členem Syndikátu není. To ale nutně neznamená, že toto označení používá ilegálně. Pokud to chápu správně, užívá tento termín jakožto sousloví v módním světě běžně užívané pro vysokou krejčovinu. Chápu to tedy jako vyjádření toho, že šije unikátní modely na míru, přičemž však tento termín nepoužívá jakožto ochrannou známku Syndikátu.

    OdpovědětVymazat
  17. Hi, probably our entry may be off topic but anyways, I have been surfing around your blog and it looks very professional. It’s obvious you know your topic and you

    appear fervent about it. I’m developing a fresh blog plus I’m struggling to make it look good, as well as offer the best quality content. I have learned much at your

    web site and also I anticipate alot more articles and will be coming back soon. Thanks you.


    Laserové pruvodce svetla

    OdpovědětVymazat