sobota 20. srpna 2011

Recenze Harper's Bazaar Září 2011

Harper's Bazaar se řadí mezi ty nejznámější a nejkvalitnější módní časopisy na světě. Pravda, pro muže je ze všech asi nejméně vhodný, protože celou půlku tvoří „ryze ženská témata“, tedy články o sexu, vztazích a mateřství. Čas od času ale ani chlapovi neuškodí přečíst si, jak to „vidí ženy“, i když můžeme diskutovat o tom, kolik žen se s obsahem těchto článků skutečně ztotožňuje.

Časopis: Harper's Bazaar
Číslo: Září 2011
Vydáno: 11. srpna 2011
Cena: 99,90 Kč, resp. 59,90 Kč
Bonusy: staré časopisy z produkce nakladatelství Stratosféra

zářijového čísla zdobí ruská topmodelka Natalia Vodianova, která má na sobě sako a šaty od Ralpha Laurena, zápěstí jí pak zdobí hodinky značky Chopard. Natalia je bezesporu krásná žena, nicméně obálka působí tak nějak temně. Je to nejspíše tím, že je celá tónovaná do zemitých barev a žluté nadpisy nejsou dostatečně kontrastní, aby obálku oživily a zpříjemnily. Na mě to působí až moc podzimně a chladně, přestože září je ještě ze své větší části letním měsícem. Za úžasný font titulků a hezkou Natalii dávám † 4/5.


Barbary Nesvadbové čtu poprvé, a proto nevím, jestli je dlouhodobě šílená, nebo ji jen momentálně políbila zvrácená múza. Téma vypadalo slibně lhaní. To je evergreen lifestylových magazínů. „Milosrdná lež ano či ne?“ „Jste upřímná ke své nejlepší kamarádce?“ „Říkáte partnerovi vše?“ Jistě podobné nadpisy notoricky dobře znáte. Samotný text je ale KATASTROFA! Milé Barbaře se nějak zalíbila inverze, a tak v textu narazíte například na tyto zmutované větné stavby: „Jako vystřižená ze scény Mamma Mia jsem.“ „Opravdu nízké sebevědomí já mám“. „Hezké září mějte“. Totálně mě však odrovnala svým výrokem: „Hodně dokonce.“ (asi to začnu používat jako odpověď na všechny debilní otázky, co mi okolí pokládá) Jasně, inverze někdy může posloužit k oživení vyprávění, ale čeho je moc, toho je příliš! Milá Barbaro, nechte si odstranit své básnické střevo, co plodí tyty hrůzy, abyste hvězd pak více dostala a radost dělala mi. † 1/5



Sekce



je zatím ta nejlepší, na jako jsem kdy psal recenzi. Na jejím začátku naleznete první nástin trendů na podzim/zimu 2011. Když jsem detailně zkoumal modely, které pro nás redakce vybrala, měl jsem velmi často nutkání přitisknout si dvoustranu k srdci a nahodit výraz největší slasti po vzoru afektovaných hollywoodských hereček. Je vážně nad čím jásat! Prvním trendem je červená, přičemž musím vyzvednout modely Prabal Gurung (7 / velmi sexy a přitom ne vulgární asymetrické šaty), Jason Wu (8 / praktická, střihem zajímavá bunda), Bill Blass (6 / úžasný splývavý kabát), Escada (9 / jednoduchý business kostýmek), Michael Kors (5 / nebojte se kožešin, jsou jednou z výsad žen, které vám budu vždy závidět) a Carolina Herrera (11 / vosí pas lahodí oku, zajímavý límec chrání krk před vlezlým mrazem). Pak následují kabáty, které prostě nikdy nevyjdou z módy, ať už jsou v jakékoli barvě, přičemž ty od The Rove (1 / miluju ho od ledna, kdy byl představen! Dokonale střižený, minimalistický!), Donna Karan New York (13 / francouzsky ležérní) a Halston (15 / vysoce elegantní) jsou nejlepší! Ačkoli každou sezónu je některá z barev „novou černou“, černá a bílá byly, jsou a vždy budou sázkou na jistotu, a tak je i těmto barvám věnována dvoustrana. Dámy, pořiďte si alespoň jednu bílou halenku z hedvábí naprosto jednoduchého střihu po vzoru Balmain (14). Odzbrojíte jí nejen mě, ale jistě i mnoho dalších mužů! Odvážnější z vás mohou sáhnout po geometricky souměrných šatech od Narciso Rodriguez (12). Že jsou podzimní kolekce nudné, a proto na ulicích v zimě vidíte jen černé svršky? HB vás vyvede z omylu svou dvoustranou věnovanou pestrobarevným vzorům, z nichž mě uchvátily především ty od Jonathan Saunders (17 / hypnotizující), Miu Miu (10 / gejša) a Loewe (16 / ne/české). Na následujících stranách plných tipů a inspirace zaměřte své zraky na pastelově modré sako a pruhovanou kabelku na straně 33, náhrdelník Swarovski (4) a kabelku Asos ze strany 38, nakonec pak na šaty Louis Vuitton ze 47. strany (3). Sekci uzavírá soutěž o kabelku Bottega Veneta spojená s kampaní Bojujeme proti fejkům! a rozhovor s návrhářem Elie Saab. S klidným srdcem dávám sekci Fashion † 5/5 a i když ani HB si neodpustilo dvojstranu „Víme, jak nosit džínovinu“, dávám ho za příklad všem ostatním časopisům. Ano dámy a pánové, takhle se to má dělat!



. Ty jsou skutečná příčina toho, proč obvykle sáhnu po HB. Ty od nich jsou totiž v 99 % případů vždy božské. A je tomu tak i v zářijovém čísle! Převzatý editorial z americké verze HB se fotil někde v poušti a jmenuje se „Nové trendy“, jelikož představuje podzimní trendy „v akci“, tedy přímo na modelce mimo přehlídkové molo. Fotografie jsou nádherné (2 / nafotil je Lachlan Bailey)! Snoubí se v nich lehkost prezentovaných modelů a drsnost amerického vnitrozemí, kde krásná Hilary Rhoda (modelka) působí jako boží zjevení. Ovšem ani český editorial se nemusí cítit zahanbeně! Úžasná česká fotografka Lucie Robinson nafotila v blíže neznámé vile s přilehlou zahradou se skleníkem kouzelné snímky, které jsou naplněny kontrastem mezi silně romantickým prostředím a výrazně stylizovanou modelkou, která mi díky zvolenému líčení a oblečení na některých fotkách připomíná Lady Gaga s tím rozdílem, že Gaga má hezčí (plnější) stehna :-) Jsem naprosto unesen a dávám opět † 5/5, protože toto je přímo ukázková práce!



Jak už jsem napsal v úvodu,



HP jsou věnovány převážně vztahům, sexu, manželství a dětem. Většinou jsou rozsahem spíše kratší, takže téma je mnohdy nahlíženo jen všeobecně a povrchně, protože není čas se zadumat a jít hlouběji. Jako náměty k přemýšlení o sobě a svém životě to však naprosto stačí. Pokud už o sobě víte, že jste na tyto typy článků alergičtí, sekci s klidným svědomím přeskočte a raději si víckrát prolistujte oddíl Fashion. Témata článků jsou následující: jak váš minulý vztah může ovlivňovat (a zničit) ten současný // sexy mladíci, kteří se proslavili přes postel (mj. se zde píše o Jesus Luzovi, bývalém milenci Madonny) // typy matek (krkavčí, opičí, maminka) a jak přistupují k výchově svých ratolestí // jak (ne)sehnat partnera pro ovdovělou matku již dospělých dětí // umíte se odstřihnout (od mobilu, internetu) a vychutnat si ničím nerušený klid? (zajímavé čtení) // HIV méně mediálně propíraná, ovšem stále smrtící hrozba // osudy dětských nevěst z rozvojových zemí // muži po čtyřicítce, co „stále čekají na tu pravou“ nepřebrali? // muž cítí potřebu potomka, žena zase upevnění své kariéry kdo ustoupí? // rady slavných, jak na lásku // Svatba. Přežitek? Výhodný svazek? Změní se po obřadu vůbec něco? // kauza: babyboxy (zajímavý historický přehled vývoje babyboxů) // jak nejlépe investovat do nemovitostí, svého vzdělání, umění a krásy //. Další články jsou publikovány v oddílu Lidé. Naleznete zde především rozhovory a profily slavných osobností. Lidé: Natalia Vodianová (krátký profil modelky je doplněn fotografiemi od Bruna Barbazana) // Angela Missoni (pohled do návrhářčina života skrze rodinné fotoalbum) // Nadja Swarovski (nahlédněte do krásného domu dědičky a viceprezidentky světoznámé firmy) // Zuzana Fialová (obsáhlý rozhovor s představitelkou jedné z hlavních ženských rolí filmu Lidice) // Soňa Norisová (jak se žije s vědomím, že člověk jen o vlásek unikl smrti) // tři muži pocházející z ciziny, nyní bydlící v Praze, zprostředkovávají pohled na Česko zvenčí (když budete ignorovat toho idiota M. Spillera, který během rozhovoru dělá neustále reklamu své značce, dá se to číst, ale není to nic moc) //. Některé články jsou čtivé, jiné už méně, protože je to to samé posté dokola. Nejvíce mě ale děsí absence korektury, resp. její špatná úroveň. V článcích se vyskytuje mnoho překlepů a chyb, a to v nezanedbatelném rozsahu. Jeden z nadpisů zní: „Jaké vidí investice odborník?“ Jelikož autorkou není Barbara, ale Pavla Hodková, jistě nešlo o další inverzní záměr. Druhá věta článku o dětských nevěstách: „Hind bylo jí teprve třináct, když ji její otec prodal za 1 300 dolarů.“ Za tyto a mnohé další lumpárny by měli korektoři dostat pěkně přes prsty! Okrasný font (ten, co mi zde v článku zdobí názvy jednotlivých hodnocených kategorií) je užíván naprosto nevhodně i mimo hlavní nadpisy, kde je kvůli své nedostatečné velikosti nečitelný. Kdo si pořídí malý výtisk HB, bude luštit i samotné nadpisy. Za absenci více kreativity v tématech článků, nedostatečné korektury a nečitelnost některých nápisů dostávají články † 3/5.



najdeme v oddílu Beauty a též na konci časopisu. Začněme tedy „Krásou“. První dvoustránka je věnována novým trendům v oblasti líčení a účesů.Přetrvávajícím trendem je plné obočí, tvářenkou lehce tónované tváře, kouřové líčení (to je sázka na jistotu), rudé rty a hříva zdravých vlasů, pěkně vyfoukaná a bohémsky rozevlátá, popřípadě stažená do ohonu či drdůlku. Krásné fotografie vás už inspirují, jak oživit svůj vzhled, dámy! Redakce též věnovala prostor třem článkům, a to o antiagingu (skalpel je passé, ať žijí neinvazivní metody!), genetickým testům (nejsou jejich výsledky kontraproduktivní?) a pole dance, tedy tanci u tyče, který je prý úžasným pro formování těla (no já nevím… děvky u tyče mě nikdy nerajcovaly). V závěru časopisu na vás čekají designové bytové doplňky v přírodních barevných tónech, tipy šéfkuchaře pocházejícího z Nového Zélandu, článek o Fair Trade (tento projekt se mi dlouhodobě velmi zamlouvá!), kulturní i nekulturní sekce a samozřejmě námět na dovolenou, tentokrát ve stínu českých a rakouských hor. † 4/5

Hodnocení: 5/5


† 1 The Row Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 2 Fotograf: Lachlan Bailey // modelka: Hilary Rhoda // zdroj: lachlanbailey.com
† 3 Louis Vuitton Spring 2011 (zdroj: style.com)
† 4 Náhrdelník Swarovski (cena: 24 000 Kč, zdroj: swarovski.com)
† 5 Michael Kors Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 6 Bill Blass Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 7 Prabal Gurung Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 8 Jason Wu Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 9 Escada Fall 2011 (zdroj: escada.com)
† 10 Miu Miu Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 11 Carolina Herrera Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 12 Narciso Rodriguez Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 13 Donna Karan New York Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 14 Balmain Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 15 Halston Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 16 Loewe Fall 2011 (zdroj: style.com)
† 17 Jonathan Saunders Fall 2011 (zdroj: style.com)
Obálka Harper's Bazaar Září 2011 (zdroj: facebook.com)


Důležitá poznámka na závěr. K velkému výtisku je přiložen též krátký speciál HB pro MUŽE! Na jeho minirecenzi se můžete těšit v následujících dnech!

Zářijové číslo HB je skutečně skvělé. Proto si ho buďto kupte, nebo o něj soutěžte! (-:

14 komentářů:

  1. Ikdyž HB nečtu!Tvoji recenzi jsem si schutí přečetl!Prostě umíš psát.

    Neměl jsem to štěstí číst Nesvadbovou v HB ale knížky má zábavné a čtivé ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle číslo se povedlo! Nejvíce mě dostal fashion přehled. I úplný módní neznalec, může být připraven na novou sezónu. Moc chválím i tabulku co si pořídit a co naopak vyhodit.
    PS:krásně napsáno

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělé recenze! Asi si po dlouhý době půjdu koupit módní časopis :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Recenze super, fakt máš talent na psaní :) Kdyby byl v redakci někdo chytrý, tak ti dá job a my pak zapláčeme ;)
    BTW jsem jediná, komu vadí to šílené množství reklam? Jednou jsem zkusila z časopisu vytrhat všechny reklamy a reklamní články - propagující bezostyšně nějaký produkt/produkty - a zbyla mi chabá polovina...
    Sedmi

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za recenzi, hluboce jsem bloumala, zda si zářijový HB mám vůbec kupovat, ten červnový(červencový?) mě dost zklamal. Utíkám do stánku!

    S úvodníky Báry Nesvadbové to vždycky takhle pokulhává. Buď vymýšlí blázniviny, nebo je přehnaně sentimentální; nikdy se však netrefila náladou natolik, aby byla schopná napsat dobrý úvodník k MÓDNÍMU! časopisu, který by měl hlavu a patu.

    OdpovědětVymazat
  6. Pár let zpátky jsem si HB kupovala, ale pak mě začalo štvát, že je tam příliš mnoho (jak jsi mimochodem zmínil) povrchních a pro mě nezajímavých článků a málo módy, tak jsem přešla na ELLE (nechce se mi kupovat víc módních časáků, koupím si jeden, zbytek inspirace hledám na internetu a v obchodech samotných) a na pár úletů jsem celkem spokojená. :-) (nevím, které číslo ELLE to bylo naposled, ale byl tam "velký osvětový článek" AGAINST VYCHRTLÝM MODELKÁM... Je to a) nuda číst minimálně jednou ročně v každém časopise b) protiřečící si, protože první fotoeditorial za článkem je s českou vychrtlou modelkou, v dalším článku budou pro změnu oslavovat ženské křivky aneb. prsa velikosti -1 a stehna o obvodu 20 cm a pas 50...)

    OdpovědětVymazat
  7. @Sedmi: díky :D S reklamami nic nenaděláš. Kdyby tam nebyly, stál by časopis třikrát tolik, ne-li víc. A to lze česká periodika v porovnání se zahraničními kolegy v počtu reklam považovat za břídily :)

    @PoisonAudrey: dej pak vědět, jestli se ti taky líbí .-)

    OdpovědětVymazat
  8. @Vanda: z toho si dělala srandu Iva Pazderková. Liché stránky by měly být o tom, jak má být holka hubená a bond, sudé pak, že si má vážit sebe taková, jaká je, a že křivky a la věstonická venuše nejsou nic špatného. Každá žena by si pak četla pouze "ty své" strany a nebyla by zmatená, že chvilku má být taková a pak onaká :-))) Tohle mě fakt děsně štve. Stejně jak ta tabulka, co je nový trend, co stále in a co by se mělo vyhodit. Tak tři čísla zpět se rozplývají nad nějakým kabátkem a za tři měsíce říkají, jak je nejvíc out? Co dodat...

    OdpovědětVymazat
  9. Tak jsem tu zase a poslušně hlásím, že jsem si ho dneska koupila.

    Přesně jak píšeš, úvodník byl šílený (chvílemi přemýšlela jsem čeho Bára šlehla si), ale třeba je to horkem (zřejmě byla vykolejená rozteklým make-upem :-))) )

    Nad fashion pasáží jsem slintala! Zřejmě máme podobný vkus, protože ve většině bodů jsem se s tebou shodla. Kabáty mě rozhodně dostaly! (Jsem do nich blázen, mám doma dva béžové trenčkoty, jeden vlněný v tříčtvrteční délce od Burberry - sekáčový úlovek za neuvěřitelných 150,- Kč - ještě s visačkou, majitelka secondhandu je zřejmě značek neznalá; a dva klasické černé, jeden v délce nad kolena a druhý opět tříčtvrteční)

    K fotoeditorialu nemám slov, hopsala jsem na sedačce nadšením a utírala hedvábným kapesníčkem slinu od pusy. (S tou GaGa souhlasím!)

    Články jsem nečetla, protože jsem byla poněkud konsternovaná tím, že měli všude jen malou verzi... :-/

    OdpovědětVymazat
  10. @PoisonAudrey: díky za super reakci! Jsem rád, že jsme se shodli :D A té malé verze je mi líto. Měli by k ní aspoň přikládat lupu... :-/

    OdpovědětVymazat
  11. To víš, trafiky na maloměstě. Ani na lupy nemají. (možná tak v hlavě...)

    OdpovědětVymazat
  12. Z těch pár úvodníků, co jsem kdy četla, mi vždycky přišlo, že si Nesvadbová hraje na českou Carrie Bradshaw. Netuším proč, ale v hlavě mi snad už navždy utkvělo, jak psala o tom, že její kámoška udržovala čistě sexuální vztah s nějakým přitroublým štukatérem.
    Jinak všechny časopisy z produkce Stratosféry jsou naprostá ztráta času. Většina článků je přejatá ze zahraničních originálů a zbytek je, jak už se zmiňovali i výše, jen reklama. Vždycky mi tam chyběla nějaká kritická reflexe. Vychválí všechny produkty, které jim reklamní chlebodárci šoupnou do redakce. A kupovat si kvůli módě tištěný časopis mi v 21.století plného módních serverů a stránek, které okamžitě po vydání oskenují každý editorial, už příjde jako lehce dekadentní zhýralost. Raději šetřme naše lesy! :) Na druhou stranu je pravda, že při takovém zabíjení hmyzu či přesazování kytek, má časopis stále své nepostradatelné místo.

    Ale aby se neřeklo... dřív jsem zbožňovala Dolce Vitu. Samozřejmě, propaguje jenom vysokou módu a design, ale byla zábavná a inspirativní. Co ale nedávno odešel šéfredaktor Jan Králíček do Elle, úrověň rapidně klesla a já ji přestala číst. I tady se začali v nedpřehlédnutelně velké míře objevovat samé oslavné (reklamní) články na nejrůznější developerské projekty. Kam, ovšem zapomínají připisovat kouzelnou formulku "Placená inzerce."
    Takhle mi nezbývá než se jen intelektuálně stimulovat Respektem.

    p.s. pardon za tak dlouhý a otravný komentář :)

    OdpovědětVymazat
  13. HB jsem na nějaký čas zavrhla, ale ještě ráda jsem se k němu poslední rok vrátila. Nesvadbová mi sice leze na nervy, protože její editorialy jsou úplně blbé (stejně jako její knihy), prostě mi nejede ta její křečovitá snaha být vtipná a ženská. Narozdíl od Elle jsou ale avizované články inteligentní a odborné. To procento, které kazí Nesvadbová v HB vynásobte číslem padesát a rovnítko dejte k redaktorce Elle Anně Hubínkové. Katastrofa. Hotovo. Články Elle na mě dělají dojem, že redaktorky měly opravdu nejposlednější deadline a nakonec splácaly "aspoň něco". Elle už mám ve své schránce jen proto, že jsem si ji já hrabivá předplatila kvůli fancy kosmetickému dárku.

    Stejně jako Filip, HB si užívám ve velkém formátu. Miluju totiž photoshooty v co největším formátu.

    Jestli můžu něco doporučit za sebe, biju se vší silou za Luxury Guide. Věru, není o něm moc vidět ani slyšet, ale co do míry profesionality článků a celkového pojetí nelze namítnout ni hlásky. Články píšou diplomovaní odborníci (tedy filozofování nad kontroverzemi plastické chirurgie píše lékařka a ne Hubínková ve stresu od svého croissantu), články o módě smolí stylisté a gourmetu se věnují zmlsané jazýčky. Po jednom čísle jsem se rozhodla napsat šéfredaktorce obsáhlý recenz s poděkováním, že je i na českém trhu konečně možné dostat kvalitní a stylové čtivo a za pár dnů mi na mé adrese přistál obrovský balík se staršími vydáními, parfémem od Issey Miyake a ručně psanou kartičkou s poděkováním od samotné šéfredaktorky. Nevěřila bych, že si takový "fancy" magazín může dovolit hýčkat řadovou čtenářku, ale - může. Do pekla s českou Elle!

    OdpovědětVymazat
  14. @denny: neomlouvej se! Miluju dlouhé komentáře a ten tvůj je navíc velmi zajímavý! Trefně jsi vystihla problém dnešních médií...

    @Nintendokórová Princezna: po Luxury Guide už delší dobu hážu okem. Nejspíš se tu brzo objeví :)

    OdpovědětVymazat