úterý 26. července 2011

In the most biblical sense I am beyond repentance

Forgive him when his tongue lies through his brain
Even after three times he betrays me

Ačkoli jsem v minulosti napsal, že nejsem vyznavač S&M, musím přiznat, že sprška kamenů ze stran redakce Marie Claire ve mně vyvolává nečekanou rozkoš. Proč? Protože se mi povedlo to, o co usiluji a vždy budu usilovat DIALOG. Díky tomuto (prý) bezvýznamnému článku jednoho (samozvaného) pisálka se stalo to, že čtenáři a fanoušci MC diskutují na facebooku o tom, jestli mám či nemám pravdu, o tom, zda jsou či nejsou spokojeni. Proto tu modřinu na čele a roztržený ret vnímám jako úspěch.

Od vzletných vět k drsné realitě nevidím důvod, proč bych měl nechat 10 bodů obžaloby bez komentáře, a proto, ve vší pokoře, se k vzneseným obviněním vyjadřuji takto:

† 1 Sice vůbec nevíme, kdo je Filda, zato díky Fildovi víme, že děláme úplně všechno úplně blbě.

Úplně vše ne, to byste nedostali 4 hvězdy z 5 .-)

† 2 …omlouváme se Fildovi za to, že v srpnovém vydání jsou kosmetické tipy, jak chránit pokožku před sluncem, když Fildovi je zima v parku.

Toto nebyla ani tak výtka na stranu redakce, jako poukázání na to, že lifestylové magazíny (české, britské, americká… prostě VŠECHNY) jsou svět sám o sobě (či pro sebe?), protože ve skutečnosti nereflektují reálný svět, ve kterém je i v létě často zima. Tohle je proto apel na všechny zoufalé duše posedlé módou, které se utápějí v tomto umělém světě dokonalosti neblázněte, je to jen pohádka o opalovacím krému s faktorem 50 od Biodermy, který na sebe máte patlat při 18°C a deštivé obloze.

† 3 Omlouváme se Fildovi za naši strašně nudnou šéfredaktorku…

Tohle je trefa do černého. Ne to, že je Lenka nudná (osobně ji neznám, ačkoli jsem o to kdysi měl zájem), ale to, že jste si všimli mé výtky na stranu úvodníků. Ty jsou u nás neskutečně odbývány, protože je „beztak nikdo nečte“, a hle, objeví se tu nějaký náctiletý spratek a on si ho pečlivě nastuduje. To je celkem průser, protože najednou se provalí, že české úvodníky jsou obvykle snůška keců, která jen zdobí místo vedle reklamy. (Proto ve svých recenzích hodnotím úvodníky, což asi málokdo chápe) Milá Lenko, je to Váš prostor, tam se můžete vyřádit, změnit svět, hnout davy! Co já bych dal za stránku v MC jen pro sebe! A vy ji tak promrháte… tisíce holek (a já) by vraždily pro Váš job, znáte to…


† 4 …i za to, že v době denimmánie píšeme o denimu.

Jenže to je evergreen, ne mánie. Skutečně o denimu čtu každý rok (ať už u vás, v Elle, kdekoli) a fakt mě to už NUDÍ! Já vím, že dobře střižené džíny jsou cool a denim je nová černá, ale proč to do mé hlavinky lavírujete rok co rok? Vždyť je tolik krásných nových a neokoukaných nápadů a vy mi cpete pořád denim (navíc takový… hnusný :-) Příště ho šoupněte na dvojstranu ke konci čísla, když je tak cool, a dopředu dejte něco svěžího, z čeho není cítit vyčpělost.

† 5 Omlouváme se i za tu úžasnou botu od Louboutina, protože se Fildovi nelíbí a dvacet tisíc by za ni vážně nedal.

Tohle bylo spíš směřováno na Christiana Louboutina než na vás, ale znáte to, potrefená… ne, to už je moc i na mě :-)

† 6 Také se omlouváme za to, že Filda neví, kdo je Shingai Shoniwa (a je nám líto, že neumí používat google.)

Mně je to svým způsobem taky líto, že jsem holt líný si googlovat každou věc, které nerozumím, každé jméno, které neznám. Taky jsem si za 89 Kč koupil časopis s tím, že z něj načerpám informace, a ne že po jeho přečtení budu čtyři hodiny sedět na internetu, abych pochopil, o čem to vlastně píšete.

† 7 David se omlouvá za zlom, který Fildovi připadá chaotický,…

Pokud slíbí, že to už víckrát neudělá, omluvu přijmu.

† 8 …a úplně nejvíc se Fildovi omlouváme za to, že MC obsahuje stránky s reklamou. Wow, to jsme vážně projeli, Fildo, doufám, že MC za 499 korun bez reklamy by vás bavila mnohem, mnohem víc. Jo!

Nejde o samotný aspekt, že v časopise je reklama (budete se divit, ale i takový neumětel jako jsem já, si umí spočítat, že vydávat časopis za 89 Kč by bez reklamy nebylo možné), ale o její naprosto šílené rozmístění. Jasně, časopis je rozdělený do cenových hladin (na obalu a vepředu jsou reklamy nejdražší, hlouběji do čísla cena obvykle klesá), takže 100% volnost v jejím rozmisťování nemáte, ale i tak vám Jennifer s Jarem neodpustím. Kdybyste ho šoupli na jiné místo, kde by ta reklama vizuálně zapadla, tak se asi ani nezmíním, ale takhle bila do očí takovým způsobem, že si dovoluji přirovnat tento zážitek k tomu, když
se na mě z Žena a život jednou vysypal prací prášek. Řeknu vám, oblak glamúru se díky tomu rozplynul jak pára nad hrncem.

† 9 A redaktorka Michala se Fildovi omlouvá za to, že neuvedla, kde se může zúčastnit guerilla gardeningu (sice je v článku napsáno, že se prakticky jedná o trestný čin, ale Filda chce adresu klubu partyzánských zahradníků, kde by se asi mohl s občankou přihlásit… googluj, Fildo, googluj.)

Na tom něco je… Moment! A co ty close-up fotky účastníků? To aby se teď každý z nich bál, že mu v nejbližších dnech v noci vtrhnou do bytu ozbrojenci z kriminálky!

† 10 Jo, Fildo, a co tiráž vlastně? Ta je v pohodě? Jinak sídlíme na adrese Lomnického 7, Praha 4, tak nám přines ten náš příšernej plátek a my ti vrátíme peníze, jo? :)

Vrátit peníze nechci. Spíš bych bral, kdybyste mi na mou adresu začali posílat jeden výtisk s několikadenním předstihem před uvedením na stánky, abych mohl recenzi zveřejnit v datum vydání mí čtenáři by to jistě ocenili. Víte, tohle jsem si vybral jako svou práci, protože kromě Ady neznám nikoho, kdo by u nás psal o módě a životním stylu s nadhledem. Buď jsou příspěvky mých kolegů bez ducha nebo pozbývají nadhled, jelikož se jejich autoři utápí v pozlátku s nálepkami Dior a Louis Vuitton. A už úplně jsem postrádal tlak na české lifestilové magazíny, aby zvyšovaly svou kvalitu. Pokud nedojde k výměnám na postech šéfredaktorů, obvykle zůstávají roky neměnné a ustrnulé. To chci změnit, a proto „ryju“ do vás, do Elle a asi začnu i do Harper's Bazaar, abyste se necítili ukřivděně, že si beru na paškál jen vás. Netrhám stránku po stránce vaši práci, jak tvrdíte. Já jen s chirurgickou precizností odstraňuji různé zhoubné jevy a zlatou nití obšívám klenoty, které jste objevili či vytvořili. Tomuto se říká konstruktivní kritika, protože se neomazuju na pouhé „Je to kravina“ „Jsou to…“ a podobně, nýbrž říkám co a proč se mi nelíbí a jak bych to změnil. Pokud tohle není konstruktivní kritika, která vám má pomoct zamyslet se, jestli svou práci nemůžete dělat ještě o chlup líp, pak nevím, jak bych to podle vás měl dělat. Mrzí mě, že místo abyste se zamysleli nad tím, jak mé kritiky využít k zvýšení čtenářovy spokojenosti, urazili jste se jak šestileté děcko a začali kopat nohama. Díky za reklamu, jsem vám za ni vděčný, nicméně ještě více bych ocenil, kdyby další číslo MC, které si jistě koupím, nemělo ty mouchy, na které jsem tu upozornil. Filda (občanským jménem: Filip Šimoník, e-mail vpravo)

Za redakci MC reagovala Michala Komrsková.


Nyní je namístě sdělit vám, proč se můj blog jmenuje Jida-ash, tedy Jidáš. Ano, je to úžasný singl Lady Gaga, který mě velmi inspiruje, nicméně tento název jsem si vybral z hlubšího důvodu. Jidáš podle biblické tradice zradil Ježíše a může za jeho smrt. Je to tedy biblický padouch. Někteří však věří, že jeho role byla domluvená a Ježíše zradil na jeho přímý rozkaz (něco jako když Snape zabil Brumbála). A tomu věřím já, protože společnost potřebuje vždy nějakého zrádce, který se zachová nekonformně a posune věci dál. Všimněte si, že bez těch, po kterých házíme kameny a pliveme, bychom se neposunuli ani o píď. Klidně mě nenáviďte, je to můj úkol. Je to má volba.

I'm not that typical baby
I'm a bad kid
Like my mom and dad made me
I'm not that cool and you hate me
I'm a bad kid that's the way that they made me




Fotografie: Lady Gaga videoklip Judas (C) 2011 Interscope Records (Lady Gaga: šaty Christian Lacroix (Fall 2008), korunka Erik Halley, rukavice Lacrasia, boty Underground)

26 komentářů:

  1. Jen bych rád upozornil, že tohle není boj "Já versus Redakce MC". Toto je pokus o dialog (-:

    OdpovědětVymazat
  2. všechno beru. jen nechápu proč MC tak nesnáší, když někdo veřejně vyjádří kritiku. s tím přeci musí počítat, že ne všem se bude časopis líbit!

    + tobě gratuluju ke zvýšení čtivosti, zasloužíš si to! :))

    OdpovědětVymazat
  3. Milý Fildo, co jsi v životě už dokázal? A co dokázat chceš? To si tady hodláš honit triko na práci druhých? Shrnu to krátce - UBOHÉ!

    OdpovědětVymazat
  4. Nechapu, proc se redakce urazi. Pokud si za svou praci stoji, nemela by mit potrebu reagovat timhle trochu detinskym zpusobem (viz "Omlouváme se Fildovi za naši strašně nudnou šéfredaktorku…", apod.). Nerikam, ze s tebou, Fildo, souhlasim uplne ve vsem, cos napsal a zrecenzoval, ale faktem je, ze v nekterych vecech mas pravdu. Tesim se na tvoje dalsi prispevky na blogu;)

    OdpovědětVymazat
  5. upřímně mě zklamala reakce redakce MC už jen proto,že jejich ,,odpověď" na tvou recenzi je tak trapně a rádoby ironická...chápu,že je těžké snést kritiku něčí práce, ale vždyť to byla jen recenze?! takových je na blogu/ internetu spousta a holt ty jsi si vybral recenzi časopisu, který zřejmě nikdo takto veřejně ( a výborně) nehodnotí, tak na to asi nebyli připraveni;) je zajímavé jak když je ti ,,teprve" 19let hned znamená, že jsi nic nedokázal či nemáš přehled...já třeba mám taky pokrk nudných úvodníků, denimu a věčné přebírání témat apod. ze zahraničních verzí...místo kopání kolem sebe by možná redakce mohla zvážit některé výtky...
    kažodpádně i špatná reklama je reklama a pro tebe určitě v tom nejlepším smyslu:)

    OdpovědětVymazat
  6. jENŽE TADY TEN TROUBA PARAZITUJE NA PRÁCI DRUHÝCH!!! jO A DNES TI VYŠLO COSMO...TAK MŮŽEŠ ZASE NĚCO UBLINKNOUT

    OdpovědětVymazat
  7. Je to fakt sranda. Taky jsem si se zájmem přečetla recenzi a potěšilo mně, že Filda píše tak jak píše. V šoku jsem z redaktorky MC, která nejenom neví, že Vy, Vaše etc se píše s velkým V, uráží v diskuzi ostatní diskutující, a taky úplně minula smysl recenze.

    OdpovědětVymazat
  8. BTW Vy, Vaše se píše pouze v OSOBNÍCH dopisech na výrza úcty a ani to NENÍ povinné!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Ale je to slušnost, kterou bych od redaktorky módního magazínu rozhodně čekala :)
    A také mi přijde naprosto nemístné označit tuto kritiku (více méně pozitivní) za "parazitování na práci druhých". Vždyť je to psáno pro nás - lidi, kteří si každý měsíc kupujeme tyto časopisy za nemalé peníze a často se stává, že jsme náplní spíše zklamáni. Většinou do nich totiž nemůžeme nahlédnout sami kvůli ochranné fólii, která ukrývá nejen dárky zdarma, ale taky obsah stran..

    OdpovědětVymazat
  10. dobre píšeš, MC ti spravilo zadarmo reklamu, veselo recenzuj dalej, dobre sa to číta :)

    OdpovědětVymazat
  11. Trvám na tom, že Filip je opravdu jen parazit... a jestli se někdo rozhoduje o koupi časáku podle jeho blábolů, co tu splácá a předvádí to jako superveledílo (víte jaká je to "makačka" přečíst celej časák a podělat práci celé redakci), tak takového člověka je mi jen líto... Až bude mít Filip za sebou nějakou kariéru, zkušenosti z redakcí světově vydávaného časopisu, tak ať se ukáže, ale teď je to nýmand a úplná nula...

    OdpovědětVymazat
  12. no já ti gratuluji že jsi byl schopen na něco tak pitomého a rádobyvtipného reagovat s chladnou hlavou. Já bych je rozcupovala. Ne, nerozcupovala, ale nestálo by mi za to vkládat čas do textu, kde blbovi ,který to prvně nepochopil, znovu vysvětluješ o co ti jde, protože ten blb to nepochopí ani napodruhé, a navíc tě blahosklonně zahalí spoustou pozitivních řečí, rad, smajlíků a ironie. Eh.

    OdpovědětVymazat
  13. Ta reakce MC mne dost zklamala. Přesněji řečeno, některé výroky reagující redaktorky mi vyrazily dech. Jak je možné, aby redakce velkého časopisu reagovala takovým způsobem? Jak může urážet diskutující? Buď je kritika pitomá, tudíž by na ni časopis neměl reagovat (alespoň ne nijak významěji), nebo je kvalitní a redakce by si ji mohla zkusit vzít alespoň minimálně k srdci. Doufám, že se tohle děje pouze v české redakci.

    Naprosto nechápu, že když má MC ohlas od čtenáře, tak ho tímhle způsobem uráží. Bravo, pošlete do háje své čtenáře, je totiž jedno, jestli se jim časpois líbí, beztak si ho budou kupovat znovu a znovu... že?

    OdpovědětVymazat
  14. @Sylvie: vystihlas to přesně. Náš trh je tak malý, že holky z redakce nemusí mít strach, že jim čtenáři utečou. Nemají totiž kam. Tedy zatím... :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Fildo, není to pravda. V době internetu by se naopak časopisy měly snažit o to víc. Já s tvojí kritikou souhlasím (i když občas mi přijde, že není způsob jak oprávněně kritizovaný stav změnit) a jako čtenář jsem vděčná za feedback, který jsi redakci poskytl. Taky jsem ráda, že se redakce MC tak krásně odkopala. Děvčatům na polední pauze asi připadalo k popukání, jak Míša Komrsková komentovala tvoji kritiku, ale na papíře už to tak dobře nevypadá.

    OdpovědětVymazat
  16. @Anonymní: Souhlasím s tebou, tohle je jen dovysvětlení toho, jak jsem to myslel: internet je silná konkurence, nicméně na poli tištěných médií mají monopol MC, Elle a Harper's Bazaar, které nikdo "nekope do zadku", takže necítí potřebu se zlepšovat (aspoň tedy ne nijak zásadně). Kdo tedy (jako já) miluje vůni papíru a chce si čtení užít též po hmatové stránce, moc na výběr nemá...

    OdpovědětVymazat
  17. Nebejt na tý vobálce Vichy, tak na MC nesáhnu. Tahle vata kolem reklam mě děsně nebaví. Tobě tleskám (doufám, že můžu tykat) a pokračuj ve svým blogu, prosím, takovejde svěží názorovej vítr je balzám na mý třicetiletý voči! Fandím. Opatruj se.

    OdpovědětVymazat
  18. Filipe, je to naprosto typická reakce v českých luzích a hájích. Kdykoliv se někdo někoho na něco ptá, snad jen jiným tónem než zní typický american smile, hned tu na tebe všichni útočí a útokem útoří,ponižují, ztrapňují, myslí si jak jsou vtipný a ještě, aby ukázali jak jsou vlastně fér (ale ve skutečnosti mají průser jako hrom) se naízejí, že ti vrátí peníze.
    Píchnul jsi do vosího hnízda, tak se nediv, že teď lítají jako praštěné. No, nicméně, připrav se na to, že jako mladého člověka tě budou brát jako neznalého, rozumbradého spratka, co do všeho kecá. Bohužel, situace se nemění ani v mých 22ti i když je to o něco lepší...
    Hodně štěstí a kdyby jsi chtěl spolupracovat, klidně napiš a vymyslíme něco dohromady.

    OdpovědětVymazat
  19. Ještě dovětek. To, že takhle reagovali, považuju osobně za ostudu.

    OdpovědětVymazat
  20. Nikdy jsem si MC nekupovala, pouze, když se to vyplatilo kvůli "dárku" na obálce a jak to tak vidím, už si ho nikdy nekoupím. Musela bych si pracky zpřerážet cpát peníze takové trapné redakci. Doufám, že za to bude šéfredaktorka od svého šéfa aspoň pokárána nebo jí strhnou odměny, protože takto veřejně se znemožnit ve jménu časopisu, který ona nevlastní to jsem už dlouho neviděla...

    OdpovědětVymazat
  21. Díky :) Snad si tyto komentáře čte i někdo z MC a dělá z nich patřičné závěry...

    OdpovědětVymazat
  22. Denim a podobné každoroční mánie už mě taky serou!...

    Vanda

    OdpovědětVymazat
  23. Tvuj styl psaní je vážně dobrý... :D
    A máš pravdu, úroveň časopisů čím dál tím víc upadá. Například když porovnáš francouzskou s českou Elle (když se k té francouzské odstaneš), vidíte gigantickej rozdíl mezi nima.
    Mohlo by být dobré, kdyby si tvoji kritiku vzali k srdci a snažili se zlepšit úroveň.

    OdpovědětVymazat