Akad. mal. Blanka Matragi, rozená Kyselová, (* 20. února 1953 Světlá nad Sázavou) je česká módní návrhářka a designérka. V minulosti též působila jako modelka a módní redaktorka.
Rodačka ze Světlé nad Sázavou prorazila v 70. letech během studia na VŠUP na české módní scéně, kterou však následně opustila, když se s manželem Makramem Matragi odstěhovala do libanonského města Bejrút, kde si založila vlastní módní salon Blanka Haute Couture a postupně vybudovala klientelu v řadách místní společenské smetánky. Nejznámější je ale díky své tvorbě pro ženy šejchů a ropných magnátů Perského zálivu.
Obsah | |
1 | Život do roku 1980 |
1.1 Mládí na Vysočině | |
1.2 Vysokoškolská studia v Praze | |
2 | Život v Bejrútu |
2.1 Blanka Haute Couture | |
2.2 Spolupráce s Adnanem Akbarem | |
2.3 Šaty pro šejchy | |
2.4 Příležitostné práce a zakázky | |
2.5 Soukromý život | |
3 | Návraty do České republiky |
3.1 Žofín 1997 | |
3.2 1997–2002 | |
3.3 Žofín 2002 | |
3.4 Obecní dům 2006 | |
3.5 Matragi Centrum | |
3.6 2010 | |
3.7 Matragi Design | |
3.8 Obecní dům 2011 | |
4 | Ocenění |
5 | Literatura |
1.1 Mládí na Vysočině
Po svém otci Blanka zdědila vztah ke sklářskému řemeslu, po matce pak kreativitu a umělecký talent. Mezi další vlivy, které již v mládí u Blanky podporovaly rozvoj tvůrčích schopností, se řadí známost s rodinou Kamešových, s jejichž dcerou Ivou byla Blanka kamarádka. Matka Ivy Kamešové byla malířka a její sestra, žijící v exilu v USA, módní návrhářka.
Po absolvování základní školy ve Světlé nad Sázavou v roce 1968 začala Blanka navštěvovat odbornou sklářskou školu taktéž ve Světlé, jelikož se jí nepovedlo složit přijímací zkoušky na obor učitelka v mateřské školce, který jí rodiče vybrali. Již během krátké doby však Blanka začala cítit, že ji rutinní práce ve sklárnách nenaplňuje, a proto ve třetím ročníku přestoupila na střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě (byla přijata do druhého ročníku). Zde studium úspěšně dokončila.
Jejím snem bylo pokračovat ve studiu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (VŠUP) v ateliéru předního českého skláře Stanislava Libenského. Ten jí však vzhledem k tomu, že je dívka (sklářská profese je fyzicky velmi náročná), doporučil konzultaci u profesorky Zdeňky Bauerové, která tehdy na VŠUP vedla ateliér Oděvního výtvarnictví. V roce 1974 si tedy Blanka podala přihlášku do ateliéru profesorky Bauerové, kde byla také následně přijata (společně s jedinou další přijatou studentkou porazila zbylých 300 uchazečů).
1.2 Vysokoškolská studia v Praze
Během studí na VŠUP se Blanka nevěnovala pouze krejčovství, ale snažila se poznávat i techniky jiných oborů, který by později mohla využít ve své práci. Společně se svými spolužáky se účastní různých soutěží, ve kterých brzy zaznamenává velké úspěchy. Poprvé zvítězila v roce 1976 se svou kolekcí pro Jitex Písek na soutěži Mladý oděvní tvůrce v Liberci, přičemž jako hlavní cenu si nechala vyrobit štítky se svým logem, které pak připevňovala ke svým výtvorům po vzoru velkých oděvních firem. Logo jí navrhl profesor Jan Solpera, který tehdy na VŠUP vedl ateliér Knižní úpravy a tvorby písma. Toto logo používá Blanka Matragi dodnes.
Díky této soutěži se dostala do mediálního povědomí (Mladý svět, rozhlasové Studio mladých) a brzy ji společně s kolegy Danielou Fejšarovou a Josefem Ťapťuchem oslovil pražský Dům odívání mladých, pro který společně vytvořili velmi úspěšné kolekce. Nadále též spolupracovali s podniky Modeta Jihlava, Výrobní družstvo Slovač, Hedva Hradec Králové, Makyta Púchov a jinými. K prvním autorským přehlídkám se brzy přidaly zakázky na tvorbu kostýmů pro celebrity (Lenka Filipová, Hana Zagorová), ale i filmové a televizní produkce (Jitka Němcová, Juraj Herz).
2.1 Blanka Haute Couture
Ačkoli měl být pobyt v Libanonu omezen pouze na dobu nezbytnou pro vyřízení víza do Saudské Arábie, manželé Matragi se zde usadili natrvalo, jelikož na Blančin komunistický pas nebylo možné vízum získat. Blanka si zde brzy našla práci v salonu rodiny Mekawi, kde získala zkušenosti nezbytné pro samostatné podnikání, které rozjela na konci téhož roku poté, co rodina Mekawi svůj salon uzavřela z důvodu sílícího válečného běsnění v bejrútských ulicích. Blančin první salon tvořily dvě místnosti bytu Makramova bratra a dvě švadleny, které zaměstnávali. Sílící válečný konflikt ale vyhnal manžele z města. Jelikož se ze země nedalo odjet (přístav byl z bezpečnostních důvodů uzavřen), našli útočiště u kamaráda Zamiho Jaboura, kde přečkali 5 měsíců intenzivních bojů, které v Bejrútu probíhaly.
V březnu 1984 oslovil Saúd Adnan Akbar Blanku s nabídkou pozice módní ředitelky v jeho módním salonu. Vzhledem k nejisté situaci v Libanonu Blanka tuto nabídku přijala a i s manželem do Saudské Arábie odjeli. Blanka měla podle smlouvy zhotovit kolekci šatů, která bude následně prezentována v Paříži na fashion weeku. K tomuto sice došlo, ale bez Blanky, jelikož šaty těsně před dokončením Akbar bez Blančina vědomí odvezl a v Paříži je odprezentoval jako vlastní tvorbu. Navíc ji udal tajné policii jako komunistickou špionku, takže Blanka i s manželem skončila ve vězení. Z toho byla sice propuštěna, následně však byli oba drženi v nelidských podmínkách v imigračním sběrném táboře, ve kterém čekali na vyhoštění. Z toho se po třech dnech za výrazné pomoci libanonského konzulátu dostali, nicméně byli jedni z mála, kterým se to povedlo. Po návratu domů a vzpamatování se z tohoto otřesného zážitku odletěli manželé Matragi do Paříže, kde se Blanka na tiskové konferenci přihlásila k autorství šatů prezentovaných Akbarem, což mohla doložit fotodokumentací, jež její manžel během vzniku šatů pořídil. Tento strhující příběh se pochopitelně médiím velmi zamlouval, a proto byl otištěn v několikerých novinách, přičemž jeden z titulků zněl výstižně: „Ukradená přehlídka“.
2.3 Šaty pro šejchy
Každé šaty jsou zhotoveny pouze v jednom exempláři, není přípustné, aby existovaly kopie již jednou vypracovaného modelu. Nákupčí šatů žádají originalitu a exkluzivitu, proto se samy princezny v šatech mnohdy ve společnosti neobjeví více jak jednou.
Samotné předání hotových šatů ale nebylo vždy snadné, jelikož v zemi stále zuřila s menšími přestávkami válka. Bejrút byl rozdělen demarkační linií a v roce 1985 do salonu dokonce vletěl granát. Půlka salonu byla zničena plameny a ta druhá naopak vodou, jelikož kulky ze střelných zbraní rozbily vodovodní potrubí. Nikomu se naštěstí nic nestalo a i přes tyto komplikace salon fungoval dál. Jako memento těchto těžkých časů v salonu dodnes zůstalo zrcadlo, ve kterém jsou díry po střelách a prasklina od výbuchu zmiňovaného granátu.
2.4 Příležitostné práce a zakázky
Kromě vlastní tvorby a pořádání autorských přehlídek pro své zákaznice Blanka též přednášela dva semestry na bejrútské univerzitě modeling, jelikož sama v Československu během studií tři roky pracovala jako
příležitostná modelka. Tyto zkušenosti taktéž zúročila při fotografování zhotovených šatů, které místo na modelce z úsporných důvodů fotila sama na sobě. Tento netradiční přístup k prezentaci modelů našel zalíbení v tisku, který její fotografie zveřejňoval často na titulních stranách, ale i u zákaznic, které se chtěly seznámit s návrhářčiným portfoliem. Taktéž svého času působila jako módní redaktorka časopisu Al Hasna, pro který jezdila recenzovat pařížské přehlídky.
V roce 1987 byla požádána generálem policejního a vojenského štábu Spojených arabských emirátů (SAE), aby pro něj vytvořila návrh nových uniforem. Její návrhy díky své nápaditosti a reflektování místní záliby nejen ve funkčním, ale i krásném oděvu vyhrály. Zelenošedou gabardénovou látku tvořící základ uniformy totiž doplnila bordó lemy a pozlacenými knoflíky. Policejní a vojenské složky SAE používají tyto uniformy dodnes.
2.5 Soukromý život
Blanka Matragi je velmi energická, pracovitá, sebevědomá a ambiciózní žena, což se dá mj. doložit jejím výrokem: „Rozhodně nechci sedět ve druhé řadě, nikde a nikdy druhou řadu prostě neberu.“ Od svého okolí vyžaduje naprostou spolehlivost a disciplínu, zvláště to platí o jejích zaměstnancích a spolupracovnících. Nicméně nejtvrdší je podle svých slov sama k sobě.
Její finanční nezávislost rostla společně s prestiží salonu, a tak si v roce 1989 mohla s manželem dovolit koupit letní byt v luxusním soukromém relaxačním středisku Aquamarina, kde také kotví jejich motorová jachta Blanka. Později si též koupili byt na Blissu s výhledem na moře, protože až doposud žili v malém bytě, který byl součástí prostor ateliéru na Hamře. Tento byt byl rekonstruován za pomoci Blančina kamaráda Bořka Šípka a od roku 2000 v něm také manželé žijí.
S přibývajícími lety si začala Blanka uvědomovat, že jí chybí potomek, kterému by mohla předat to, co tak pracně s Makramem vybudovali. Bohužel po neúspěšném snažení a sérii lékařských vyšetření vyšlo najevo, že manželé Matragi nemohou mít děti. Chvíli též uvažovali o adopci, tu ale následně Blanka zamítla, jelikož by nechtěla dítě zatížit očekáváním, že po ní převezme otěže nad vedením firmy. „Dítě má přijít jen tak, protože přišlo. Nezatížené očekáváním… ,“ říká. Zatím se kromě dravých investorů neobjevil nikdo, komu by mohla firmu svěřit bez obav do rukou, a proto je budoucnost salonu otevřená. Zatím jej však vede Blanka za nepostradatelné pomoci manžela a momentálně na tomto uspořádání nehodlají nic měnit.
3 Návraty do České republiky
Ačkoli se manželé Matragi trvale usadili v Libanonu, již od svého odjezdu v roce 1980 každoročně navštěvují Českou republiku (svého času Československo), a to za účelem návštěvy Blančiny rodiny a přátel. Jak sama návrhářka říká, nejvíce jí v Libanonu chybí české švejkovství a smysl pro humor. Po roce 2006, kdy v Česku zaznamenala velké úspěchy se svou kolekcí a výstavou, sem jezdí častěji, přičemž od roku 2011, kdy v Praze založila vlastní ateliér, se tyto návraty staly nezbytnými pro zpracování objednávek šatů, které v pražském butiku též přijímá.
3.1 Žofín 1997
S blížícím se 15. výročím od založení bejrútského salonu začala Blanka přemýšlet o zorganizování vlastní autorské přehlídky, kterou by se v době, kdy jí začala dorůstat nová libanonská konkurence, opět zviditelnila. Rozhodla se, že tuto přehlídku uspořádá v České republice s tím, že zde bude pořízen videozáznam této přehlídky, který bude moct na Blízkém východě dále používat k prezentaci. Volba na Prahu padla zejména z toho důvodu, že návrhářka chtěla svou tvorbu představit svým krajanům, kteří se s ní až doposud neměli možnost setkat.
Přehlídka se konala dvakrát, a to v odpoledních a večerních hodinách 7. ledna 1997. Zaznamenala velký ohlas v tisku (titulky jako: „Největší akce roku“, „Kdy zase oslní Matragi Prahu?“), jelikož se jednalo o první akci svého druhu u nás. Neschopnost českých organizátorů, nevybrané chování některých hostů a fakt, že po enormní fyzické a psychické zátěži skončila návrhářka v nemocnici, vedly Blanku k vyjádření: „Do Čech nikdy víc!“
3.2 1997–2002
Byla též zahájena spolupráce mezi Blankou a firmou Moser, pro kterou Blanka připravila návrhy drobné bižuterie. Tento projekt však nebyl vzhledem k tehdy měnícím se poměrům ve společnosti Moser dokončen.
3.3 Žofín 2002
Přehlídka se uskutečnila 22. ledna 2002 a modely na ní předváděly mj. modelky Andrea Verešová či Simona Krainová. Záznam přehlídky odvysílal kromě České televize i módní kanál Fashion TV, díky kterému přehlídka vzbudila pozitivní vlnu ohlasu i na Blízkém východě.
3.4 Obecní dům 2006
Přehlídku tentokrát doprovázela i výstava, která v Obecním domě probíhala od 24. září do 15. října. Tu zhlédlo celkem 82 000 návštěvníků, čímž se stala jednou z nejúspěšnějších kulturních akcí roku.
Tentokrát navíc Blanka využila lačnosti české veřejnosti po informacích z jejího profesního i osobního života, která byla spojena především s odvysíláním pořadu Krásný ztráty (premiéra 8. října 2004), do něhož byla Blanka pozvána coby host znající poměry na Blízkém východě. Vydala tedy autobiografii pod lakonickým názvem „Blanka Matragi“, která vyšla v Nakladatelství Lidové noviny v tehdy nevídaném nákladu 5 000 kusů. Celý náklad se proti skeptickému očekávání nakladatelství rozebral a za tento úspěch dostala kniha 2. května 2007 cenu Český bestseller 2006.
3.5 Matragi Centrum
Po úspěchu výstavy v Obecním domě Blanka dostala nápad, že by v Čechách založila centrum, do kterého by přesunula svůj archiv a dlouhodobě ho zpřístupnila široké veřejnosti. O tomto plánu začala jednat s primátorem Pavlem Bémem, který v nápadu viděl velký potenciál jakožto turistickém lákadlu, a proto souhlasil, že jí magistrát pomůže s hledáním vhodných prostor. K tomuto účelu byl původně vybrán dům U Minuty, který zaujímá strategickou pozici v těsné blízkosti staroměstského orloje. Časem se však k navázání spolupráce připojila podmínka, že do projektu bude nutné zahrnout i blok zbylých navazujících budov až po náměstí Franze Kafky. I přes tuto komplikaci se však podařilo Blance vyhrát soutěž o pronájem daných prostorů za účelem vybudování kulturně-společensko-obchodního centra. Projekt zahrnoval mj. kavárnu a stálou expozici, která měla po smrti Blanky přejít do rukou magistrátu, resp. státu.
Takto velký projekt už ale Blanka nebyla schopná financovat sama, a proto souhlasila s nabídkou svého přítele a podnikatele Zdeňka Tomana, který jí přislíbil finanční podporu tohoto projektu. Ze strany pana Tomana však došlo v březnu 2010 k jednání, které vyvolalo v manželech Matragi pochybnosti, přičemž jejich právník tyto pochybnosti uznal za oprávněné. Projekt kvůli vzájemným sporům zkrachoval a obě strany se domáhají svých práv u soudu, který již dvakrát vynesl rozsudek ve prospěch manželů Matragi. Tento rozsudek však zatím není pravomocný.
3.6 2010
Přehlídku doplňuje též dlouhodobě instalovaná expozice v Kulečníkových a karetních hernách Obecního domu, ve které Blanka představuje nejen průřez svou tvorbou, ale i dary, které obdržela během své kariéry od královských rodin. Expozice s názvem „Timeless“ do Prahy dorazila v 52 kufrech a k vidění je od 7. října 2011 do 7. října 2012.
Oslavy 30. výročí Blanka završila vydáním v pořadí již druhé autobiografie pod názvem „Jedu dál“ vydané nakladatelstvím Ikar, jejíž náklad byl rozebrán již v den zahájení prodeje.
4 Ocenění- 2000 – čestné občanství Světlé nad Sázavou
- 2002 – cena Evropské unie za umění
- 2002 – cena Salvadora Dalího udělovaná prezidiem Alliance Salvador Dalí International
- 2002 – cena Františka Kupky udělovaná Sdružením českých grafiků (získala ji jako první módní návrhářka)
- 2003 – ocenění Významná česká žena ve světě udělovaná Mezinárodním koordinačním výborem zahraničních Čechů
- 2007 – cena Český bestseller 2006 za její knihu Blanka Matragi
- 2008 – ocenění Lady Pro 2008 udělované pan-evropskou společností Comenius
MATRAGI, Blanka. Blanka Matragi. Připravila Michaela Zindelová. Vydání první. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2006. 260 s. ISBN 80-7106-791-1.
MATRAGI, Blanka. Jedu dál. Editorka Denisa Prošková. Vydání první. Praha : Ikar, 2011. 205 s. ISBN 978-80-249-1692-7.
† 1 Blanka Matragi / zdroj: aspen.pr
† 2 Blanka s rodiči / foto: Makram Matragi / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 3 svatba Blanky s Makramem / foto: Markéta Šetlíková / zdroj: idnes.cz
† 4 salon Blanka Haute Couture v Bejrútu / zdroj: kouzloorientu.com
† 5 skica šatů / zdroj: blanka.com
† 6 skica uniformy pro policejní a vojenské jednotky SAE / zdroj: ČT
† 7 model z přehlídky Žofín 1997 / foto: Jadran Šetlík / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 8 sklo z kolekce Rybak and Blanka Crystal Line / foto: Makram Matragi / zdroj: blanka.com
† 9 model z přehlídky Žofín 2002 / foto: Jadran Šetlík / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 10 model z přehlídky Obecní dům 2006 / zdroj: kostatko1.webnode.cz
† 11 předložky pro Grund / zdroj: aspen.pr
† 12 kávový servis pro Thun / zdroj: idnes.cz
† 13 šperky z kolekce Klávesy pro D.I.C. / zdroj: blanka.com
† 14 modely z přehlídky Obecní dům 2011 (ready-to-wear) / foto: Petr Topič / zdroj: idnes.cz
† 15 model z přehlídky Obecní dům 2011 (haute couture) / foto: Petr Topič / zdroj: idnes.cz
† 2 Blanka s rodiči / foto: Makram Matragi / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 3 svatba Blanky s Makramem / foto: Markéta Šetlíková / zdroj: idnes.cz
† 4 salon Blanka Haute Couture v Bejrútu / zdroj: kouzloorientu.com
† 5 skica šatů / zdroj: blanka.com
† 6 skica uniformy pro policejní a vojenské jednotky SAE / zdroj: ČT
† 7 model z přehlídky Žofín 1997 / foto: Jadran Šetlík / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 8 sklo z kolekce Rybak and Blanka Crystal Line / foto: Makram Matragi / zdroj: blanka.com
† 9 model z přehlídky Žofín 2002 / foto: Jadran Šetlík / zdroj: kniha Blanka Matragi
† 10 model z přehlídky Obecní dům 2006 / zdroj: kostatko1.webnode.cz
† 11 předložky pro Grund / zdroj: aspen.pr
† 12 kávový servis pro Thun / zdroj: idnes.cz
† 13 šperky z kolekce Klávesy pro D.I.C. / zdroj: blanka.com
† 14 modely z přehlídky Obecní dům 2011 (ready-to-wear) / foto: Petr Topič / zdroj: idnes.cz
† 15 model z přehlídky Obecní dům 2011 (haute couture) / foto: Petr Topič / zdroj: idnes.cz
Drsný... obdivuju tě :D
OdpovědětVymazatpodle pravidel zpětné vazby začnu negativně a dostanu se ke kladnému:)
OdpovědětVymazat2.1.-neopadávají boje, ale voda
celé to působí jen jako výpisky z knihy, ne jako článek
ALE obdiv si zaslouží pečlivost s jakou jsi to celé zpracoval
v pasážích, které píšeš "z hlavy" jsou nejlepší:D
těším se na další části, které se snad formou nebudou tolik držet původních knih
Měj se krásně! veronika
@Veronika: díky za zpětnou vazbu :) Chápu tvou výtku, ovšem je to těžké - první verze článku byla psána úplně jinak. Její problém ale byl, že byla příliš beletristická, zatímco mým cílem bylo vytvořit faktografický přehled (článek chci po vypilování umístit na wikipedii), což mi však svázalo ruce. Další články už budou moct obsahovat více subjektivních pocitů, takže by měly být "lepší" :)
OdpovědětVymazatČlánek se mi líbil, jen tak dál ;). Mohl by si napsat něco i o Kláře Nademlýnské? Myslím, že by to mohlo být také zajímavé. Chris
OdpovědětVymazatNe, kvůli tomuhle na tvůj blog nechodím. Vážně to asi patří spíš na wiki. Těším se na jiné články :).
OdpovědětVymazat(Ach jo, jsem nevděčná, ty sis s tím dal takovou práci a mě se to ani nechce číst :))
@Portugal. The Girl.: chápu. Tohle je víceméně fakultativní text pro ty nejnáruživější čtenáře. Už píšu recenzi na výstavu a ta bude o něco víc funny (doufám :-)
OdpovědětVymazatMoc hezký a děkuji za uvedení zdroje fotečky z mého blogu :-) www.kouzloorientu.com
OdpovědětVymazatSkvělá práce, muselo to zabrat hodně času. Raději bych si ale přečetla tu tvou zmíněnou první verzi, která byla dle tvých slov více beletristická. Byl bys to víc ty a to mě láká, zajímá.
OdpovědětVymazat@Shaki: tohle byl úvod:
OdpovědětVymazatBlanka Matragi. Toto jméno je v Česku pojem, jehož pravý obsah zná, bohužel, jen málokdo. Většina lidí si s Blančiným jménem automaticky spojuje úžasné (a nedostupně drahé) šaty, motivy motýlích křídel a paláce bohatých šejchů, pro jejichž manželky, dcery, babičky,… navrhuje Blanka své skvostné modely. Kým ale tato silná žena ve skutečnosti je? Jak se dobrala svého úspěchu? A proč jsou její tvorba a osobnost u nás tak často nedoceněny? Pro pochopení jejího světa musíme víc než jen letmo zhlédnout některou z jejích módních přehlídek. Je nutné ponořit se do hlubin minulosti a s precizností detektiva sledovat její kroky od vzhledově „neatraktivní“ holčiny jezdící s kárkou pro trávu králíkům v rodné Světlé, přes přežívání válečných běsnění na Blízkém východě, až po věčný boj s českou malostí, která jí uštědřila nejeden bolestivý políček do tváře. Uvelebte se ve svém sófa, toto je skutečný příběh obyčejné dívky, která z ničeho dokázala vybudovat jeden z předních světových módních salónů, který se ke všemu nachází ve válečné zóně, aniž by přitom ztratila sílu a odhodlání „jít dál“.
Skvělý úvod! (ten původní) Možná jsi mohl dát tuhle verzi Wiki a sem tu čtivějí + odkaz. Já to přečetla celý a myslím že do encyklopedie super :-) Coby
OdpovědětVymazatJedna maličkost -
OdpovědětVymazatSpolečně se svými spolužáky se účastní různých soutěží, ve kterých brzy zaznamenává velké úspěchy.
Věta před a po je v minulém čase, tahle v přítomném. Trochu to vyčuhuje.
Po přečtení tohohle přehledu mi došlo, že Blanku Matragi opravdu znám (mám problém zapamatovat si jména). Je to už dlouho co sem o ní naposled čet nebo slyšel, ale i to maličko zanechalo velky dojem.
Jinak ten přehled je opravdu VELICE dobře vypracovaný, můžeš na sebe být právem hrdý.
Jak dlouho ti trvalo napsání? A jak dlouho nastudování materiálů?
Tak, a teď jdu k druhé části.
@Ondra: díky za postřeh! Jsem rád, že to v tobě zanechalo hluboký dojem. A to jsem mnoho zajímavých věcí a podrobností vypustil, aby z toho nebyl traktát pomalu stejně dlouhý jako její knihy!!! :) Materiály jsem studovat cca 14 dní, samotné sepsání trvalo 3 dny s tím, že jsem o konceptu přemýšlel už během studia pramenů.
OdpovědětVymazat2.2 Spolupráce s Adnanem Akbarem
OdpovědětVymazatV březnu 1964 oslovil Saúd Adnan Akbar Blanku s nabídkou pozice módní ředitelky v jeho módním salonu. Vzhledem k nejisté situaci v Libanonu Blanka tuto nabídku přijala a i s manželem do Saudské Arábie odjeli.
Mate tam chybu. V r. 1964 mala Blanka Matragi len 11 rokov, ze. ......
Děkuji za upozornění! Opraveno na rok 1984.
Vymazat